Ingangsdatum: maart 2026 (en voor sommige vanaf 1 oktober 2025)

De gemeente Tervuren, in samenwerking met de intercommunale Interrand, voert een nieuw inzamelsysteem in op basis van het principe “de vervuiler betaalt”. Concreet verdwijnen de huidige vuilniszakken geleidelijk ten gunste van een systeem met chipcontainers en sorteerstraten (ondergrondse containers). Burgers betalen vanaf nu op basis van het gewicht van hun afval.


1. Twee systemen om uw afval aan te bieden

  1. Containers aan huis (40 l, 140 l, 240 l of 1100 l).
  2. Sorteerstraten (ondergrondse afvalcontainers) toegankelijk met een elektronische badge.

In beide gevallen zijn de kosten afhankelijk van het gewicht van het geproduceerde afval. Interrand bepaalt voor u welk systeem van toepassing is. De sorteerstraten zullen van toepassing zijn in de straten van de centra van Tervuren en Moorsel.


2. Belangrijkste tarieven (waarden 2024, jaarlijks geïndexeerd)

  • Restafval: 0,32 €/kg
  • GFT: 0,16 €/kg
  • Containerhuur 140 l: 0,70 €/maand
  • Ledigen container 140 l: 0,65 € (restafval) – 0,10 € (GFT)
  • Abonnement sorteerstraat: 1,40 €/maand

3. Concreet voorbeeld: gezin van 5 personen

Geschatte jaarlijkse productie:

  • Restafval: 100 kg × 5 = 500 kg
  • GFT: 30 kg × 5 = 150 kg
  • 20 ophalingen per jaar bij container.
Kostpost Container 140 l Sorteerstraat
Huur / abonnement 8,40 € 16,80 €
Ophalingen (20/jaar) 15,00 €
Verwerking restafval (500 kg × 0,32 €) 160,00 € 160,00 €
Verwerking GFT (150 kg × 0,16 €) 24,00 € 24,00 €
Jaar totaal 207,40 € 200,80 €

Momenteel (met zakken) betaalt u 1,70 € per grote restafvalzak. Bij 30 zakken per jaar (overschatting) bedraagt de jaarlijkse kostprijs 51 €.


4. Wat verandert er voor u

  • U hoeft geen vuilniszakken meer te kopen (behalve voor PMD).
  • U krijgt een container of een toegangskaart voor een sorteerstraat.
  • Uw facturen zullen voortaan afhangen van uw sorteergewoonten en de werkelijke hoeveelheid geproduceerd afval.
  • U ontvangt een gedetailleerd overzicht van uw stortingen en betalingen via Interrand.

👉 Samengevat:
Vanaf maart 2026 betaalt elk huishouden of bedrijf in Tervuren voor zijn afval op basis van volume, gewicht en aantal ophalingen, volgens het systeem: wie meer weggooit, betaalt meer.

Wilt u meer weten en onze analyse over dit onderwerp lezen? Bekijk hier ons standpunt: Diftar in Tervuren: een onrechtvaardige, dure en visieloze hervorming

Leave A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Ontvang de laatste nieuwsberichten per e-mail
Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen