Het gemeenteraad van Tervuren van 28 augustus 2025 markeerde de politieke herstart na de zomervakantie. De zitting, intensief en soms tumultueus, werd gedomineerd door een lang debat over de nieuwe tariefregeling voor huishoudelijk afval (Diftar), die voor het eerst een verdeelde stemming binnen de meerderheid onthulde.

Kennisname van de brief van minister Hilde Crevits aan de gemeente, naar aanleiding van de klacht van Serge Liesenborghs (Tervuren Unie+Volt)

Aanvullende informatie: Deze brief volgt op het beroep dat op 29 maart werd ingediend tegen een besluit van het college van 3 maart, dat een reglement vaststelde voor de ambulante handelaars op de vrijdagmarkt. Dit reglement verplichtte de handelaars om “Nederlands te gebruiken als aanspreektaal in schriftelijke en mondelinge communicatie”. De raadslid vroeg tijdens de gemeenteraad van 27 maart om deze verplichting te wijzigen, omdat deze ongrondwettelijk, illegaal, strijdig met commerciële gebruiken is en geen harmonieuze gemeenschapsleven bevordert. De burgemeester antwoordde toen (met evidente kwade trouw, red.) dat dit enkel betrekking had op de communicatie met de administratie. Raadslid Serge Liesenborghs bracht de kwestie vervolgens bij de ABB aan. Toen het college hiervan op de hoogte werd gebracht, werd het reglement snel aangepast om niet “gecrosst” te worden door de minister, door de verplichting te veranderen in een “advies” (aanbeveling), maar met toevoeging dat “de communicatie tussen de handelaar en de gemeentelijke overheid, evenals haar personeelsleden, uitsluitend in het Nederlands moet gebeuren”.

De minister gaf de klager gelijk en herinnerde eraan dat een taalverplichting ongrondwettelijk zou zijn. Maar de minister gaat verder door te benadrukken dat zelfs in contacten met de gemeentelijke administratie de taalverplichting ALLEEN geldt voor handelaars gevestigd in het eentalige Vlaamse taalgebied. De clausule kan dus niet worden toegepast bij een handelaar gevestigd in Brussel of in een faciliteitengemeente. Notabene! Dank u, mevrouw de minister.

We merken opnieuw op dat de gemeentelijke meerderheid, ondanks de wet en het belang van de burgers, probeert te regelen in een federale materie.

Administratieve punten

De aanstellingen van vertegenwoordigers voor Interleuven en Toerisme Vlaams-Brabant werden goedgekeurd, de tweede via een geheime stemming die Bram Bartholomees (Schepen, Voor Tervuren) bevestigde. De raad nam ook kennis van de verslagen over de intercommunales en de klachten ingediend in 2024. Over dit laatste punt benadrukte raadslid Carine Borghans (Groen+Vooruit) het probleem van het tekort aan plaatsen in kinderopvang; de bevoegde schepen verwees naar lopende projecten voor het werven van personeel en het ontwikkelen van nieuwe infrastructuren, zonder onmiddellijke vooruitzichten.

Administratieve sancties en mobiliteit

Twee technische beslissingen benoemden nieuwe ambtenaren die bevoegd zijn om administratieve boetes op te leggen, onder andere voor parkeren. Op een vraag werd verduidelijkt dat er momenteel geen project bestaat om automatische radars of camera’s te installeren, maar dat deze optie voor de toekomst open blijft.

Wonen en vertrek uit KANVAZ

De raad keurde unaniem het vertrek van de woonmaatschappij KANVAZ goed. Er werden vragen gesteld over de overdracht van de betrokken gronden, waarbij het bestuur verzekerde dat de procedure lopende is en nauw wordt gevolgd.

Personeel en onderwijs

De pensioenpremie voor gemeentelijke leerkrachten zal worden verhoogd. Geoffroy de Visscher (Tervuren Unie + Volt) vroeg naar de globale budgettaire impact: de directie bevestigde een beperkte last voor enkele gevallen per jaar. De school- en arbeidsreglementen werden aangepast en goedgekeurd zonder debat.

Woon- en waterbeleid

Het dossier van subsidies voor het lokaal woonbeleid van het intergemeentelijk samenwerkingsorgaan (IGS), cluster Druivenstreek, werd goedgekeurd, waarbij raadslid Bram Peters (Groen+Vooruit) de integratie van het conformiteitsattest prees. Een overeenkomst met De Watergroep droeg opnieuw de verantwoordelijkheid voor rioleringsbeheer aan de gemeente over, om lokaal beheer van het rioolnet te behouden.

Openbare werken

Het bestek voor rioleringswerken in de Vestenstraat en Louis Buelenslaan leidde tot debat. Bram Peters (Groen/Vooruit) bekritiseerde de optie van tweerichtingsverkeer, en pleitte voor een coherenter ontwerp voor zachte mobiliteit; zijn fractie onthield zich. Geoffroy de Visscher wees op het verlies van parkeerplaatsen en vroeg garanties over termijnen en sancties; het college antwoordde dat de termijn op 125 dagen is vastgesteld, maar erkende dat precisering van financiële sancties bij vertraging ontbreekt.

Huishoudelijk afvaltarief (Diftar)

Het hoogtepunt van de zitting was de bespreking van het nieuwe tariefreglement voor afvalinzameling, dat een Diftar-systeem op basis van gewicht introduceerde. Schepen Trappeniers herinnerde aan de doelstellingen: vermindering van tonnages (van 130 naar 90 kg per inwoner), het principe van “de vervuiler betaalt”, schonere straten en afstemming op de ervaringen van talrijke Vlaamse gemeenten.

De oppositie, vertegenwoordigd door Geoffroy de Visscher (TU+Volt), bekritiseerde een “radicale” en dure hervorming: volgens zijn berekeningen zou een gemiddeld gezin zijn factuur drie tot vijf keer zien stijgen, met bovendien een vermindering van de dienstverlening (om de twee weken ophalen in plaats van wekelijks, verplicht gebruik van containers, verhoogde lasten voor centrumbewoners). Hij waarschuwde ook voor risico’s van fraude (afval in de container van de buur), vandalisme, geuren en overbelasting voor senioren. Er werden acht technische vragen gesteld over de verplichting om een GFT-container te huren, gegevensbeveiliging, voorziene sancties en de overgang van het oude zakkenstelsel.

Het college antwoordde punt voor punt: GFT blijft facultatief, een slot kan de container beveiligen, overtredingen worden opgevolgd door Interrand, en resterende zakken kunnen worden omgeruild. De burgemeester verdedigde de hervorming krachtig als “noodzakelijk en onvermijdelijk”, met nadruk op de ervaring van andere intercommunales en de noodzaak de verwerkingskosten van afval te verlagen.

De spanningen waren bijzonder voelbaar binnen de meerderheid: de N-VA-groep uitte publiekelijk haar ongemak, wijzend op de hogere kosten en de operationele zwaarte van het systeem. Hun leden waren verdeeld bij de stemming, sommigen steunden uit loyaliteit aan de coalitie, anderen onthielden zich. Deze heterogene stemming was ongekend en liet een diepe indruk na.

De raadsleden van Tervuren Unie+Volt leverden een significante bijdrage:

  • Tracey D’Afters benadrukte het belang om ook bij winkels en supermarkten te werken aan het verminderen van verpakkingen.
  • Serge Liesenborghs vroeg om verduidelijking over de ingangsdata, met een duidelijke onderscheiding tussen de pilootfase (1 oktober 2025) en de algemene invoering (1 maart 2026).
  • Olivier Thomas herinnerde aan het belang van respect in het debat, na polemische opmerkingen gericht aan een lokale ondernemer.

Uiteindelijk werd het reglement goedgekeurd, maar in een gespannen sfeer, waarbij voor het eerst zichtbare scheuren in de meerderheid naar voren kwamen.

“Impuls”-subsidies voor verenigingen

Het college stelde aanpassing van de “impuls-subsidies” voor erkende sport-, cultuur- en jeugdverenigingen van de gemeente. Deze subsidies, maximaal 2 x 1500 euro per jaar, worden toegekend om verenigingen te stimuleren hun werking te vernieuwen rond verschillende thema’s, geselecteerd op basis van het meerjarenplan van de meerderheid. De nieuwe meerderheid stelde twee aanpassingen voor:

  • verenigingen te stimuleren die zich registreren als UITPAS-partner en het sociaal tarief openbaar maken;
  • een thema “taalstimulering” in te voeren, ter aanmoediging van activiteiten rond het gebruik van Nederlands door leden, bestuurders en ouders. Mogelijke acties: workshop organiseren om begeleiding en informatie te bieden over instrumenten voor taalstimulering; acties rond taaldifferentiatie voor ouders, enz.

Schepen Annemie Spaas (NVA) rechtvaardigde dit thema met het feit dat in 2024 in Tervuren 54,3% van de jongeren tussen 0 en 24 jaar van buitenlandse afkomst is; en dat in 67,8% van de gevallen de moedertaal van de moeder anders is dan Nederlands (cijfers Agentschap Groeien).

Serge Liesenborghs reageerde door eerst “het bezorgdheid van de gemeente te begrijpen”, maar dat dit geen.

Leave A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Ontvang de laatste nieuwsberichten per e-mail
Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen